Днес растежът на бизнеса е един от най-важните показатели за успех. За да може да се достигне растеж, се разработват стратегии и планове за бързо развитие на бизнеса и оптимизация на процесите.

Но дали всички решения са еднакво полезни за организацията и служителите? Може ли прибързаният план на развитие да доведе до нездравословна култура, а понякога и до фалит?

Повече от приятно е, когато клиентите се тълпят и искат да купуват вашите продукти или услуги. Ентусиазмът и гордостта, че имате добър продукт, бързо се увеличава. Често се случва да обещаете „Да, разбира се ще го направим“, за да получите новата поръчка, дори и да знаете, че не разполагате с необходимите работни ресурси за доставка на проекта.

Прочетете за трите предупредителни знака на нездравословно развитие на бизнеса и как можете да ги преодолеете:

1. Имате ли прекалено голямо текучество на персонала?

Когато поръчките ви заливат и нямате необходимите човешки ресурси, трябва или да намерите нов персонал или да закупите някои по-малки конкуренти, които могат да допринесат с нови продукти и кадри.

За съжаление, осигуряването на персонал за кратко време е трудоемка и скъпа задача. Под внимание трябва да се вземат многобройни съображения, за да намерите точно новите компетентни човешки ресурси, които се вписват добре във вашата корпоративна култура. Още по трудно е ако трябва да наемете голям брой служители наведнъж за да можете да задоволите вече обещаните проектни срокове, за които сте се споразумели с клиента.

Но нека кажем, че сте успели да преодолеете това предизвикателство и че новите служители са на лице. Следващата стъпка е кратка информационна среща за целите на проекта и набързо представяне пред своите колеги… и хайде да работите!

Настоящите служители са вече достатъчно претоварени и изнервени, че те не могат да се справят с обещаните задължения, тъй като обещаните задания са вероятно вече в ход и има големи очаквания към тях и нереалистични срокове, които трябва да се спазват. Те дори нямат време или енергия, да запознаят новите си колеги с настоящите задачи и с установените работни процеси и инструменти.

„Новите“, от друга страна – се чувстват дезориентирани, тъй като има прекалено много нова информация която трябва сами да намерят и да се ориентират в ситуацията. След дълги неуспешни лутания започват да се чувстват ненужни и неспособни да допринесат за общото дело. Тъй като не им е било отделено време за правилно представяне на компанията, работния екип, методи или работни инструменти, те са раздразнени и се чувстват некомпетентни.

И тогава се завърта негативната спирала! Напускания, съкращения и стрес: новите се разочароват, старите не издържат повече. От компанията изчезват ценни знания, което увеличава натиска върху останалите опитни служители. Те наблюдават голямата замяна в персонала и са изпълнени със неспокойство и недоверие в лидерския екип. Да не говорим, отново сте се върнали в изходно положение където все още нямате достатъчно човешки ресурси за започнатия проект.

2. Достатъчно ясни ли са работните насоки и направления?

Лидерите и мениджърите не са изключение в тази хаотична ситуация. Те също трябва да работят прекалено много и да доказват успехите на работните им екипи.

Новият лидер получава средно около една седмица, за да се ориентира в работната средата и да се установи на новото работно място. И тъй като той е лидер и е назначен защото има опит, то се очаква от него да бъде ефективен от първия работен ден.

Лидерите са наричани много често „оперативни мениджъри“. Това ще рече че те трябва да работят на равна нога със своите служители, за да постигнат поставените задания и срокове, с които се измерва успехът на отдела или екипа, и по този начин компетентността на самия мениджър.

Резултатът е, че лидера няма време за своите служители. Няма и време за стратегии за управление, ясни работни насоки или стиковане на очакванията: каква е ролята на конкретния служител в проекта, и какво се очаква от него/нея. Да не говорим, че развитието и благоденствието на служителите въобще не са приоритет.

Подчинените започват да забавят работните процеси, да допускат грешки и това е още по-натоварващо за мениджърите. Няма нищо по-стресиращо за един добър лидер, ако служителят му се разболее или не е пълноценен на работното място.

Всеки един в компанията „тича” все по-бързо и работи все повече и повече. А единственото, което е от значение за топ шефовете или борда на директорите, са показатели за производителност (KPIs), безпощадни статистики за напредък на проекта.

3. Често ли вземате политически или стратегически решения?

Вероятно сте чували изразите „политически важен проект“ и „стратегически важно решение“.

Нека да погледнем истината в очите:

  • Това е решение, което от самота начало знаете, че е грешно!
  • Или проект, който от самото начало е подложен на провал!

За съжаление често когото се започне прибързано от началото, и сте започнали грешно е трудно да се напасват нещата, и проекта е подложен на провал.  Когато са вложени много ресурси в грешната насока и е използвано много време за корекции, се опитвате да се самоубедите, че е „ОК” да не се печелят пари от това начинание. Извинявате се с важността на завършването на проекта, които е много важен за вашата стратегия за растеж и че той е също така критичен за бизнеса на клиента. Може би се опитвате да избегнете прекратяването на този неуспешен проект, защото смятате, че ще сте неудачник ако „се откажете“?

Част от истината може би е, че нямате компетентни служители, имате голям приток от нови човешки ресурси или че процесите на управление не са работещи. Може би разпределението на проектните роли и отговорности не е предварително съгласувано, или очакванията за обхвата на проекта, време и икономична рамка не са съгласувани с вашия клиент. Всичко показва, че критериите за успех на проекта не са били определени от самото начало.

Ако имате няколко от тези проекти, наистина трябва да дръпнете спирачката и да обмислите бъдещата си стратегия. Това може да ви спаси и да запази бизнеса ви!

Три решения да избегнете панически растеж

Не изпадайте в паника! Отделете време да спрете и да погледнете настоящата ситуация от различни гледни точки. Решенията базирани на най-добри практики (Best-practice) са краткосрочни и не винаги са най-добрият изход от ситуацията, но те могат да ви дадат отправна точка как да се измъкнете от нея. Трябва да се предизвикате и да анализирате настоящото положение в дълбочина. Трябва да получите яснота за негативните си убеждения, пречки и възможности и можете да използвате тези знания, за да създадете свои собствени иновативни решения. Професионален бизнес коуч ще ви е в голяма полза в този решаващ момент.

Не забравяйте, че вашите служители са вашият бизнес! Не можете да правите добри продукти или да реализирате успешни проекти, ако служителите ви не са мотивирани и лоялни. Поемете лидерска отговорност и им дайте ясни насоки и необходимото внимание, за да се чувстват мотивирани и удоволетворени. Вие сте лидер само ако ръководите и вдъхновявате хора – няма лидери, които да ръководят машини или статистики за производителност. Ако е необходимо инвестирай в бизнес коуч, който е способен да мотивира лидерски и работни екипи.

Разработете реалистична и стабилна стратегия за растеж с ясни цели и критерии за успех. Това отнема време и енергия, но се изплаща в дългосрочен план. Бъдете гъвкави, но все още вярващи на първоначалната ви визия и мисия, дори да сте подложени на натиск от страна на клиенти или борда на директорите. Комуникацията и планирането на промените са алфа и омега за вашия успех. Като лидер трябва да поемете отговорност за желаните промени. За да укрепите трансформационния процес ще е нужно непрекъснато да информирате служителите си за развитието и за предизвикателствата които срещате по пътя на растеж. Това ще създаде доверие във вас и сигурност в тях. Те ще запазят своята мотивация и лоялност към фирмата и ще желаят да допринесат за развитието на фирмата дори в тежки моменти.

Преминете от панически растеж към устойчиво управление, като:

  • се фокусирате върху човешкия аспект на вашия стил на лидерство.
  • отделите време за размисъл и изграждане на стабилни бизнес стратегии.
  • намерите иновативни решения, които отговарят на вашите предизвикателства и цели.

Желаем ви успех!